Case study Clark C55sD gieterijuitvoering

Op maat gemaakte Clark-dieselvorkheftrucks triomferen in gieterij.

Toepassing onder de zwaarste omstandigheden

Bij Hydro Precision Tubing in Lichtervelde, België, heeft de materials handling-specialist Clark opnieuw bewezen dat "Built-to-last" geen loze belofte is. De toepassing in het giethuis vraagt dagelijks om topprestaties van twee Clark-vorkheftrucks uit de C55sD-serie. De trucks moeten niet alleen bestand zijn tegen de enorme hitte van de smeltoven, maar bewijzen ook hun capaciteiten bij het hanteren van zware lasten.

Vorkheftruck aan de smeltoven met lange schraper om overtollige slakken uit de over te verwijderen

Recycling voor eigen productie

Naast de gieterij voor aluminiumrecycling beschikt Lichtervelde over een koudwalserij, een slitter, vier buizenfabrieken en verschillende zaagmachines. Hydro recycleert 80 tot 100 ton aluminiumschroot per dag voor de productie van buizen. In de eerste productiestap worden de platen uit het gesmolten aluminium gegoten. Hydro kan per ovenlading drie aluminium platen produceren. De plakken wegen elk 7,5 ton met een lengte van 5 meter. Hydro kan drie aluminium plakken per ovenlading produceren. De plakken wegen 7,5 ton per stuk met een lengte van 5 meter. De plakken worden in de walserij verder verwerkt tot rollen waaruit later buizen worden geproduceerd. Om ervoor te zorgen dat de afzonderlijke productiestappen soepel verlopen, maakt de aluminiumspecialist niet alleen gebruik van de modernste productietechnologie, maar ook van krachtige en betrouwbare oplossingen voor de interne materiaalstroom. Hydro gebruikt zijn materialhandling voertuigen niet alleen voor klassieke materialhandling toepassingen, maar twee Clark vorkheftrucks staan voor een heel bijzondere uitdaging in het giethuis.

Clark C55sD aan de oven, hittebestendige uitrusting voorzienDagelijkse duurtest

Clark-vorkheftrucks van de C55sD-serie met een laadvermogen van 5,5 ton zijn al iets meer dan een jaar bezig in gieterij. Hier wordt oud aluminium gesmolten bij temperaturen tot 700 graden. Hun taak is om na elk smeltproces de slakken uit de hete oven te verwijderen voordat deze wordt bijgevuld. Strikt genomen voert slechts één Clark-vorkheftruck deze taak uit. Aangezien de operatie de klok rond draait, dient de tweede vorkheftruck als back-up en voor het transport van onderdelen binnen de gieterij. "We sluiten de smeltoven en de gietoven maar één keer per jaar voor onderhoud", legt Yves Viaene, Manager Gieterij, Hydro Precision Tubing, uit. "Als een heftruck om welke reden dan ook defect raakt, moeten we direct een vervangende heftruck bij de hand hebben, zodat de productie niet stopt. Daarom hebben we twee identieke Clark-vorkheftrucks aangeschaft."Om de druipers uit de oven te verwijderen, heeft de truck een opzetstuk met een roterende 5 meter lange doorn. Aan het einde van de doorn zit een schraapvoorziening waarmee de truck de dross verwijdert. Dit is geen eenvoudige opgave, omdat de heftruck ondanks de grote afstand tot de oven de klok rond aan zeer hoge warmte wordt blootgesteld.

Op maat gemaakt voor de toepassing

Om optimaal uitgerust te zijn voor de veeleisende taak, moesten de trucks enerzijds worden beschermd tegen de intense hitte en anderzijds worden uitgerust met extra veiligheidsvoorzieningen, om te voldoen aan de strenge veiligheidsvoorschriften van Hydro. De dealer van Clark in België, de firma Hendrik Deceuninck uit Izegem, nam de toepassing en het lastenboek onder de loep en presenteerde Hydro vervolgens een heftruckbedieningsconcept, rekening houdend met de speciale eisen. "We moesten alle warmtegevoelige elektronische onderdelen beschermen tegen de gevolgen van hitte", legt Marino Dendooven, verkoopadviseur bij Hendrik Deceuninck, uit. "De voorruit werd voorzien van extra hittebestendig glas om te voorkomen dat het zou barsten, en de airconditioning werd ook beschermd tegen de hitte. Om te voldoen aan de strenge veiligheidsvoorschriften van Hydro, zijn de vorkheftrucks uitgerust met de Clark Blue Safety Light, die aan de bovenzijde van het dakraam is bevestigd en een grote blauwe stip op de vloer projecteert. "Op deze manier worden mensen en andere heftruckchauffeurs gewaarschuwd voor naderende heftrucks", zegt Marino Dendooven. Het bedrijf Deceuninck heeft ook de Blue Spot ingesloten om deze te beschermen tegen de hitte - en ook de slangen van het draaiende aanbouwdeel. Het Optafleet managementsysteem wordt gebruikt om de motortemperatuur van de truck te controleren. Dit is een online-ondersteund managementinstrument dat kan worden gebruikt om alle prestatiegegevens in kaart te brengen. Het Optafleessysteem waarschuwt het de bestuurder als de truck oververhit raakt. De mast is ook van bijzonder belang bij de veeleisende taak van de truck, die door de zware aanbouwdelen enorm wordt belast. "De voorgaande heftrucks van een marktconcurrent waren voortdurend defect omdat de mast niet bestand was tegen de harde toepassing", zegt Yves Viaene. "We hebben dit probleem nu opgelost met de Clark-vorkheftrucks. Clark houdt zich aan zijn Built to Last belofte." De robuuste vorkheftrucks C55sD zijn speciaal ontworpen voor zware lasten en zware toepassingen. Uitgerust met een volautomatische 2-versnellingsbak, natte multi-schijfremmen en een solide chassis is deze serie bijzonder krachtig en duurzaam. "Vooral de mast met een robuuste torsiebestendige 6-rollen vorkenbord en verstelbare schuine steunrollen zorgt voor een optimale verdeling van de last en minimale speling", legt Marino Dendooven uit. "De C55sD is daarom ideaal voor de veeleisende toepassingen van Hydro".

Werknemers zweren bij ClarkC55sD uitgerust met airconditionering en blue spot

Ook de medewerkers van Hydro hadden inspraak in de beslissing om de vrachtwagens aan te schaffen. Yves Viaene: "Onze medewerkers hebben een aantal vorkheftrucks van verschillende merken van tevoren getest, want zij zijn immers degenen die elke dag met de heftruck moeten werken. Ze waren vanaf het begin enthousiast over de Clark-vorkheftrucks". En hij voegt eraan toe: "Veel lof ook voor Deceuninck, die ons over de hele linie uitstekend heeft geadviseerd en zo goed mogelijk aan onze eisen heeft voldaan, hetzij met betrekking tot de strenge veiligheidsvoorschriften, hetzij met betrekking tot de speciale eisen die aan de uitrusting van de heftrucks worden gesteld". Hydro heeft de Clark-vorkheftrucks gekocht en onderhoudt het materiaal zelf in zijn eigen werkplaats. "Als we ooit grote problemen krijgen," zegt Yves Viaene, "weten we dat Deceuninck onmiddellijk beschikbaar zal zijn. Een snelle reactietijd bij problemen is voor ons erg belangrijk. Omdat de Clark-vorkheftrucks zo succesvol zijn gebleken, heeft Hydro twee extra Clark-vorkheftrucks aangeschaft. Dit zijn een GEX30 elektrische vorkheftruck en een derde C55sD dieselvorkheftruck, die alleen in zijn triplex-mast verschilt van de bestaande voertuigen. Hoewel hij in een andere afdeling wordt gebruikt, moet hij ook kunnen ingrijpen als een van de andere vorkheftrucks uitvalt - want beter safe than sorry.

Goud van de 21e eeuw

Aluminium is een veelzijdig materiaal omdat het sterk, licht en in grote hoeveelheden beschikbaar is. De wereldwijde vraag naar aluminium neemt jaarlijks met ongeveer vier procent toe. In Duitsland bijvoorbeeld heeft de automobielindustrie een grote hoeveelheid aluminium nodig. Er is veel elektriciteit nodig om de benodigde hoeveelheden aluminium te produceren. Omdat gerecycled aluminium slechts vijf procent van deze hoeveelheid energie nodig heeft in vergelijking met de productie van primair aluminium, bespaart het recyclen van aluminiumschroot niet alleen energie, maar minimaliseert het ook en vooral de uitstoot van schadelijke stoffen en waarborgt het de levering van grondstoffen. De zuiverheid en het lage smeltpunt (660°C) garanderen de hoge recycleerbaarheid van aluminium. Bovendien is de cyclus van opwerking oneindig herhaalbaar zonder kwaliteitsverlies - naar schatting 75% van het ooit geproduceerde aluminium is nog steeds in gebruik en heeft in sommige gevallen al meerdere recyclingprocessen doorlopen.

links Yves Viane, directeur van de gieterij Hydro Precision Tubing, rechts Marino Dendooven, verkoop verantwoordelijke bij DeceuninkNorsk Hydro ASA

Het aluminiumconcern Norsk Hydro ASA werd in 1905 in Noorwegen opgericht en is de enige leverancier van aluminiumproducten ter wereld die in alle segmenten van de aluminiummarkt vertegenwoordigd is - van de bauxietmijnbouw en de raffinage van aluminiumoxide tot de vervaardiging van talrijke speciale producten voor een breed scala aan industrieën en recycling en hergebruik. De Groep heeft 35.000 mensen in dienst in 40 landen op alle continenten. De verkoop- en handelsactiviteiten van de aluminiumspecialist bestrijken de gehele waardeketen en bedienen meer dan 30.000 klanten. De bedrijfsgebieden van de Groep zijn bauxiet & aluminiumoxide, energie, primaire metalen, gewalste producten, geëxtrudeerde oplossingen en wereldwijde diensten. Aangezien het proces om bauxiet om te zetten in aluminium veel energie vergt, heeft Hydro ook veel ervaring met de productie van hernieuwbare energie en waterkracht. Het bedrijf exploiteert in totaal 20 waterkrachtcentrales in Noorwegen. In 2019 bedroeg de omzet 149.766 M NOK. In België produceert Hydro een breed scala aan aluminium producten met haar extrusie-installaties in Raeren en Lichtervelde, de gegoten huizen in Ghlin en Lichtervelde, de gelaste buizenfabriek in Lichtervelde, en de aluminium constructiesystemen in Landen. Het bedrijf heeft ongeveer 830 medewerkers in België en produceert aluminium producten die wereldwijd worden verkocht.

CLARK Material Handling International

Sinds de uitvinding van de vorkheftruck door Eugene Clark in Buchanan, Michigan (USA) in 1917, is CLARK een van de wereldwijde marktleiders op het gebied van industriële trucks. Met meer dan 100 jaar ervaring in de industriële trucksector en meer dan 1,4 miljoen verkochte vorkheftrucks wereldwijd, wordt het merk CLARK, dat trots is op zijn wortels in Amerika, geassocieerd met een modern en robuust productontwerp, vooruitstrevende, geavanceerde technologie en een uitstekende klantenservice. Sinds 2003 maakt CLARK deel uit van de Zuid-Koreaanse Young An Group uit Bucheon en biedt het een compleet portfolio aan bestaande uit vorkheftrucks met elektrische aandrijving of verbrandingsmotoren en laadvermogens van 1,5 tot 8 ton, smallegangentrucks, opslagtechnologie en een uitgebreid dienstenpakket. CLARK Material Handling International (CMHI) met het hoofdkantoor in Bucheon, Zuid-Korea, wordt momenteel wereldwijd vertegenwoordigd door meer dan 337 dealers op 474 locaties in 93 landen. De activiteiten worden beheerd op vier hoofdkantoren over de hele wereld. De productie wordt volgens Europese kwaliteitsnormen geassembleerd in fabrieken in Korea, de Verenigde Staten en China. Met 168 Clark dealers in 58 landen is CLARK Europe GmbH een van de vier dochterondernemingen van CMHI en bedient het de regio's Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit het hoofdkantoor in Duisburg, Duitsland.

Link

De slangen van de roterende bevestiging werden ook beschermd tegen hitte.Opvangbak voor slakkenDe C55sD heftruck moet na elk smeltproces de slakken uit de hete oven verwijderen voordat ze worden opgeladen.